02 April 2012

brace it

assalamualaikum.

hye hye. hari tu saya ade cakap nak cerite pasal saya pergi dating dengan doktor kan, ye pade 31 mac yang lalu ( macam dah lame sangat je berlalu ) saya telah pergi ke sebuah hospital swasta di sungai petani kedah untuk membuat braces.






ok ok ok.. actually saya buat braces ni bukan sebab nak lawa ye tapi sebab nak sihat. lawa ? alahh kalau orang nye dah tak lawa.  pakai braces ke tak ke , gigi lawa ke tak ke , tak kan jadi lawa jugak. ye dok ?<-----saya maksudkan diri saya , tiade kena mengena dengan yang masih hidup , sakit perut , sakit gigi or yang meninggal dunie.

aku buat ni pun sebab ade sorang doc tu recommend kan aku untuk buat braces ni sebab dia cakap gap kat gigi kapak saya tu akan lagi besar. itulah sebab utamanya. bukannye sebelum ni taknak buat or tak sedar gigi saya buruk tapi takut nak buat, yelahh kan sakit kan. orang cakap laa. sape suruh dengar orang cakap kan. ish ( kejap aku kejap saya ? )

so , ni dia kronologi nye

18 feb - procedure  , wat acuan gigi
3 mac - procedure lagi
17 mac - separator
31 mac - bond + band

kejap je kan ? sebulan dah boleh pakai. ce kalau kerajaan dan ubat aku tumbuh dulu kot. haha

meh la aku cerite experienced aku yang tak sampai seminggu pun pakai pendakap gigi ni

sakit tak ?
mase pakai separator tu sakit sikit laa. tak boleh makan tuk beberape hari jugak. tapi lame2 ok je. mase pakai besi tu memang mule2 rase sakit sikit + ngilu2. tapi lame2 ok je.

mahal tak ?
aku buat kat swasta of cos beriban riban kan. so , kat sini basic 3.5k. tapi if korang nak buat kan , aku recommend bek korang survey dulu harge kat 2-3 hospital or klinik. cari yang paling murah. hehe
*kalau nak murah lagi wat kat kerajaan n tunggu. rm500 je kot. ce bayang 3.5k degan 5ratus. pehh beza weyh. 3k dah boleh beli ipad , iphone , samsung galaxy note , dslr. ahhh ahhh ahhh ahhh. stop it !!!! sakitnye hati aku ...><

care nak jage ?
google sendiri. tak pun tengok je blog FL. haha.
*bukan aku malas nak cite tapi aku rase korang pun dah tau n boleh google sendiri. takpe nanti aku post entry lain tuk bagi tau care nak jage ye.

tu je lahh aku nak share. takpekan sikit jew. yelahh dah ramai sangat pun pakai sekarang. bracess dah bukan sesuatu yang rare kat malaysia ni. aku just nak share experienced je. takpekan ? hehe

so , atas permintaan ramai. teeetttt. perasan retis. takdelah atas permintaan kawan saya yang comey lagi baik hati , wany.. saya sertakan pic latest saya with braces. malu senanye sebab udoh kot.




memang udoh tu pun dah habis cover dah tu. muahahaha. ohh ye aku pakai wane biru. biru mude or baby blue. actually aku nak pakai wane oren taw. aku dah pk malam tu memang aku nak pakai wane oren. pastu bile doc tu tunjuk kale2 yang ade tuk dipilih aku jadi rambang mate + konpius nak pilih mane 1 ? doc tu nak cepat aku lak taktau nak plih mane 1. merah pun lawa , pepel pun lawa , oren pun lawa , kuning pun.. ahhh. abrupt , mate aku nampak biru mude " ehh , lawa jugak kale ni ".. aku pun tunjuk wane tuu. bile pakai rase nyesal lak sebab tak lawaa. haha. takpe bulan depan nak wane merah. ok tak ? haha nampak rare sikit.
tu yang best wat kat swasta boleh pilih warne kan.

oh lagi satu , gamba kat seblah tu. mulut aku jadi macam tu sebab susah nak tutup mulut. huhu. nak senyum pun susah. cakap pun macam tak berape nak betul . lagi 1 , if bibir kering bibir , bibir  akan lekat2 kat besi tu. eii eiii. tak suke. tapi maybe mule mule je kot rase mcam tu yelah tak boleh adapt lagi kan. lame2 ok letew. hopefully.

k lahh. tu je kot yang boleh aku merapu nanti dari mase ke semase aku akan kongsikan perkembangan gigi aku nih. bye byeee. thx for reading this entry.

7 comments:

  1. Wuaahhh :O
    Jeles ah boleh pilih kaler. Sobss T.T

    ReplyDelete
  2. hehe. ye ahhh dah beriban riban bayar tak boleh pilih kaler mmg maut lahh doc tu kan. haha

    ReplyDelete
  3. Berapa awak buat dkt situ ya? Blh sms detail x? Klinik mane dan phone no? Please sms 0194179842 ya. Tq lovely! -aja

    ReplyDelete
  4. Hii.. bleh bgtaw x nme klinik n nbe hp klinik tu.. pakej dia mcm mne ek ?? orange_cm@yahoo.com .. tlong ye....

    ReplyDelete
  5. Sy nk thu pasal pakej kt situ.. ni nbe sya.. 0134349086. Thanks...

    ReplyDelete
  6. akak , sp kat mana ? num fon klinik tuu ? pleaseee :
    )

    ReplyDelete
  7. akak :) SP buad kat mana ? num fon ? pleaseee :)

    ReplyDelete