12 March 2012

experienced : hostel

assalamualaikum.

yaayy cuti sekolah dah bermulaa. seronok la ye korang yang masih sekolah tu korang dah boleh cuti. seronok tak ? seronok lahh seronok laahh. yaayy yaayy yaaayy. haha. macam aku je yang seronok padahal aku mane sekolah pun. hee. tak salah kan tumpang beronok ronok sekejap. hik.

so , ahad yang lepas my family n I went to smkkb to fetch my lil sis. dia lagi laa seronok cuti sebab dia duduk hostel kan. orang yang duduk hostel if dapat balik ghummahh memang satu kenikmatan yang tak boleh diungkapkan dengan kata2 lahh.

korang penah duduk hostel ? or ade yang tengah belajar di sekolah yang berhostel ? saya ! saya ! yee saya penahh. (kejap saya kejap aku). ok ok ok aku, aku duk hostel 2 tahun je. mase form 1 n 2 sebab form 3 dah pindah kedah n sekolah dekat sekolah harian. so meh aku cite pengalaman pahit getir n manis leting aku duduk hostel.

exited
ni perasaan yang sume akan alami bile korang dapat tawaran belajar kat sekolah yang berasrama (asrama ye bukan asmara). tyme ni korang akan rase teruja gila. rasa tak sabar nak tengok camne hostel korang , nak rase belajar kat sekolah baru , n macam macam perasaan lagi lahh. tapi dalam mase yang same korang akan rase takut jugak sebab berpisah dengan keluarga. nak nak lagi yang duk kat bawah ketiak mak bapak tuu. huu

homesick
tyme ni memang survival gile lah sebab aku rase nak balik rumahh. nak balikkkk. tak suke duduk hostel. rindu mak , abah , adik2 , rindu rumahh , rindu kucing (walaupun aku takde kucing). huhu. tyme ni memang aku menangis nangis lah nak balik , rase menyesal gile2 duduk kat sekolah tu. rase nak pindah sekolah yang dekat dengan rumahh. waaa

independent
tapi homesick tu sekejap je(tupun bergantung pada kemanjaan korang yang family lah). lepas tu korang akan rase best je duduk kat hostel n sekolah baru. dapat kawan baru. yang paling penting korang dah jadi orang yang independent. yeah ! korang dah boleh basuh kasut sendiri , baju sendiri , jemur sendiri , angkat baju sendiri , iron baju sendiri , mandi sendiri..err .. n semua sendiri lah tanpa pertolongan family korangg. waaaahhhh

kengkawan
kat sini jugak korang akan berkenalan dengan ramai kawan yang bermacam ragam. ade yang korang suke ade yang tak , biase lah tuu. tapi best lahh. dapat ramai kawan. kalau korang peramah lagi lah ramai kawan korang dapat. kalau yang kera sumbang tu memang tak berkawan lah jawabnye. so , be friendly lahh.

outing
kalau hostel aku dulu outing sebulan 2 kali. tyme outing ni memang best sebab korang boleh keluar shopping dengan kawan kawan. korang boleh beli ape je yang korang suke tanpe tanye mak korang " mak , cek nak beli ni buleh dakk ?" haha. tak payah derr korang amek je. korang jugak boleh pegi makan makan kat restoran fastfood yang korang suke. tapi kalau lebih limit mase outing memang kena lah dengan warden nanti

makanan
korang jangan lah assume makanan kat hostel tu sama macam makanan yang mak korang masak. memang tak same langsung kot. macam kat hostel aku dulu makanan dia memang tak sedap. ikan dia keras gile macam ikan kena pakse mati , sayur lak pahit yang amat. membe aku cakap sume sayur kat hostel pahit2 sebab dia letak vitamin. cam merapu je kan ? haha. tapi aku tanye adik aku dia pun cakap sayur kat hostel dia pahit. tapi kalau lauk ayam sedap lah pulak. aku kalau nak turun makan kat dewan makan aku selalu tanye dulu sape2 yang dah makan tu lauk ape yang makcik dewan makan masak. kalau ayam , sepantas kilat aku turun. hehe

hiburan
takde. korang memang tak berpeluang pun nak tau segala gosip gosip baru , filem baru apetah lagi lagu lagu baru. takde. segala jenis gadget not allowed ye kat asrama. nasib bek lahh mase tahun 2007 n 08 segala ipad , samsung galaxy , iphone sume tu tak keluar lagi. penggunaan internet pun tade lah meluas sangat macam sekarang. so takde lah aku rase cam duduk bawah tempurung kan. tv pon setiap hujung minggu je boleh tengok. dah laa majalah hiburan pun takley bawak. memang takde life lahh.
tapi aku tak sure asrama lain cmne. tapi hostel adik aku mp3 boleh bawak.

hilang
barang hilang dah jadi macam kebiasaan kalau duduk hostel ni. baju , seluar nak nak lagi duet. memang kena jaga baik baik lah barang barang kalau taknak barang korang kena curi dengan toyol. huhu. sepanjang aku duduk hostel seluar je lah pernah hilang , duet tak pernah lagi. tapi membe aku pernah hilang duet. rm100. kesian dia.


emm tu je lahh aku aku boleh share segala experienced aku mase duduk kat sekolah berasrama. banyak lagi tapi tu je lah dulu ye. so pade adik adik yang dapat tawaran belajar kat sekolah berasrama tu pergi lah rugi tak pergi. best lah. takkan selamenye nak duduk bawah ketiak mak kot. rindu sangat nak duduk hostel balik cm dulu. tapi takley dah laa sebab aku dah tak sekolah. hehe.


yay . im the one who can do everything

No comments:

Post a Comment